tisdag 16 juni 2009

Johans 26-årsdag

zwani.com myspace graphic comments
Idag, den 16 juni 2009, är det 26 år sedan en älskad pojke kom till världen. Hans namn blev Rune Johan Gustav - Rune efter pappa, Gustav efter morfar, Johan som betyder "Gud har förbarmat sig". Jag tänker på Jennys ord under temagudstjänsten om sorg som vi hade i Norbergs kyrka: "Våran Gud ville lätta på Johans tunga börda, därför tog han hem honom, vi måste förlita oss på att det är så, att Johan har det bättre nu än vad han någonsin fick det här på jorden."

För mig som Mamma är Johans födelsedagar numera för alltid förknippade med en större smärta än andra dagar. Tankarna går tillbaka till den där dagen, 16 juni 1983, då Johan kom till världen. Alla tankar som jag hade som nybliven mamma, alla önskningar jag hade för mitt barn, att han skulle få ett bra liv, leva lycklig och älskad alltid, alltid. Så blev inte Johans liv - han hann uppleva många saker under sitt korta liv. Han fick ta del av människors ondska och behov av att sätta sig på den som är svagare och tror alla om gott. Till slut blev det för mycket för vår lille Johan...och för alltid rinner våra tårar - av sorg, saknad, kärlek och längtan...


Vi ses i Nangijala Johan - vänta på mig där under körsbärsträden...






Så fint Jenny gjort vid graven...eget tillverkat hjärta av rosor. Tack Jenny!


2 kommentarer:

Gunilla sa...

Jag ska tända ett ljus för Johan bredvid Rickards ljus ikväll.

Kram till dig och din familj/
Gunilla mamma till Rickard 81-05

Tuija sa...

Ljuset det andra vid Matias foto brinner här ikväll för Johan.

Kram, kram





Genom att adoptera denna droppe & placera den på Er hemsida, visar ni er sympati för alla utnyttjade barn som finns på vår jord. Droppen är en symbol för alla tårar som fälls jorden runt av barn som lider i ensamhet...